Monday, August 18, 2014

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم ُ

Kita mulakan usrah kita dengan selawat ke atas nabi.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ


Topik kita pada kali ini ialah "Menuju  Ketenteraman 💖"


💖 mudah gelisah . Jadi bagaimana mahu menjadi manusia 🙍 yang tenang ?

Ada 🔟 cara yang ingin dikongsikan.

 Jaga Lidahmu.

“ itu adalah tempat rahsia 🔐 dan  itu  sementara 👅 adalah anak kuncinya. Oleh itu hendaklah setiap orang menjaga anak kunci rahsianya”.

Maksudnya di sini apa-apa yang tersemat di  itu tidak wajar dihebah-hebahkan . Boleh jadi apa yang dihebahkan akan menjadi fitnah buat diri sendiri atau menimbulkan pertelingkahan 💥.

Disebabkan itu kita diseru memanfaatkan 👅 kita dengan mengucapkan hal yang baik-baik atau "merehatkan"  kita jika tiada apa-apa yang baik ingin diungkapkan.🙊🙊🙊

Orang yang menjaga 👅 akan beroleh ketenangan kerana tidak menyakiti perasaan orang sekeliling dengan lisannya. 
  Kebaikan Ilmu.

" ada simpanan yang lebih berguna daripada ilmu 📚,  ada sesuatu yang lebih beruntung daripada adab,  ada kawan 👭👬 yang lebih bagus daripada akal dan tidak ada benda ghaib yang lebih dekat daripada maut”.

Sebagai manusia , selagi masih bernyawa setiap benda baru yang diketahui oleh kita ialah suatu ilmu . Setiap hal yang berlaku ialah suatu proses pembelajaran secara tidak formal yang penting untuk sahsiah kita sebagai manusia.

Orang yang berilmu  akan beroleh ketenangan kerana ✖ hidup dalam kebodohan dan kebingungan.
 Bandingan Akal Dan Harta.

“Akal itu menteri yang menasihati dan harta itu seorang tamu yang akan berangkat”

Kebanyakan manusia  yang terlalu mengejar harta 💶💶 ✖ akan berasa tenang kerana mereka ✖ pernah puas. Mereka telah menjadi hamba duit. 

Sewajarnya mencari harta dunia 💶💶 itu berpada-pada  agar tidak sampai menyangkal akal yang menasihati dan menidakkan nikmat akhirat yang menanti.
 Bandingan Perkataan.

“Perkataan 🔤 itu seperti ubat  jika engkau gunakan sedikit daripadanya akan memberi faedah, tetapi jika digunakan terlalu banyak akan membahayakan”

Bercakap banyak boleh membunuh 🔪  jiwa kerana masa ⌚ dihabiskan dengan bercakap  hal yang lewa.  juga tidak terjaga.

Pemilihan perkataan 🔠 juga penting kerana untuk menjadi baik  kita perlu mengucapkan hal yang baik.  Carutan akan membusukkan hati. 
 Siarkan Kebaikan Orang.

“Apabila engkau berbuat kebaikan sembunyikan , dan apabila orang membuat kebaikan kepadamu hendaklah engkau sebarkan ”

Kebanyakan dari kita suka buat hal yang sebaliknya iaitu menyebarkan kebaikan sendiri dan menutup kebaikan orang lain terhadap kita malah lebih teruk lagi ada yang menutupnya dengan menabur fitnah kepada individu tersebut.

Keangkuhan akan menepis semua kebaikan yang kita lakukan. Sekiranya begitu, tidak hairanlah hati tidak tenang, kan
  Dunia 🌍

“🌍 itu awalnya payah, akhirnya binasa, halalnya dihisab ✅dan haramnya diazab❎”

Kehidupan di 🌍 ini memang mencabar dan sering menguji keimanan dan membolak-balikkan perasaan.

Namun, kita kena sedar kita ❎ boleh menjadi hamba 🌍 dan melupakan akhirat. Malah Islam mengajar kita mengenai keseimbangan 🌍 dan akhirat.

Kita perlu sedar pengakhiran hidup kita nanti ✖ di sini namun kehidupan di dunia inilah yang akan membawa kita ke tempat tinggal 🏡 kekal kita. Amalan di 🌍 inilah yang menjadi penentuan, yang akan dihisab.

🌍 akan musnah. Kita ✖ boleh menyalahkan keseronokan duniawi yang menjerumuskan kita ke neraka  kerna itu pilihan kita sendiri.

Oleh sebab itu, pelihara , seimbangkan diri. Antara duniawi dan akhirat.
  Bala Terhebat.

“Manusia  yang mendapat sehebat-hebat bala dan paling banyak kesusahan ialah orang yang mempunyai 👅 yang terlepas  dan hati yang tertutup iaitu dia tidak dapat diam 🙊 dan tidak pandai memperelokkan kata-katanya”

Allahurabbi.
Mahukah kita menjadi sebahagian golongan ini
Pasti semua menjawab ✖

Tapi,
Sejauh mana pula usaha kita untuk menidakkan diri kita dari termasuk dalam golongan ini
Apakah kita berfikir 💭 sebelum berkata
Apakah kita mengucapkan 💬 hal yang baik-baik 

Atau...

Kita sibuk mencaci, memaki dan mengumpat  serta mengeluh  sana sini?

Cuba renungkan sejenak💭💭. Ketika kita berzikir (lidah 👅 mengucapkan perkataan yang baik) dan mengumpat (mengucapkan hal yang tidak baik).
Di saat manakah  kita menjadi lebih tenang
 Bergaullah 👭👬 Dengan Baik.

“👭👬 sesama manusia  dengan satu pergaulan yang jika kamu tiada, mereka akan rindu kepada kamu dan jika kamu mati mereka akan mu”

Persahabatan. Ukhwah fillah. Seringkali kita ucap. Nampak macam tiada apa-apa yang istimewa. Namun bagi sahabat yang menghargai makna tersiratnya ia sebuah ikatan  yang indah.

Ikatan ini akan dijaga dengan baik, diikat dengan kasih sayang. Apabila ditimpa masalah  dia yang pertama datang  mendepakan tangan menghulurkan pelukan.  Apabila dihujani  kejayaan , dia yang paling gembira  untuk kita.

Itulah sahabat 👭 yang dicari dan sewajarnya dicontohi. Bergaul dengan sahabat 👭👬 yang baik-baik maka  juga terasa kedamaiannya 🔟 Sabar.

“Kesabaran itu ada  iaitu sabar menahan sesuatu yang engkau benci dan sabar melepaskan sesuatu yang engkau suka. Dan yang ke itu lebih berat atas nafsu”

✔ atau ✖ pernyataan ini

Melepaskan sesuatu yang kita suka 😀😀 itu tidak mudah . Begitulah peritnya  buat sang penghijrah. Ada banyak hal yang terpaksa dilepaskan.
Tapi jika ditanya pasti mereka akan menjawab tiada penyesalan berbuat demikian kerana melepaskan sesuatu yang kita  namun dibenci Allah akan membuatkan hati kita jauh lebih tenang.   Nasib Si Pemarah  Dan Putus Asa .

“❎ akan engkau dapati orang yang  itu senang, ❎ yang berakal 💭 itu tamak, ❎ yang pemurah  itu dengki dan ❎ yang berputus asa  itu kaya ”

Beginilah nasib yang diterima oleh manusia yang cepat  dan cepat juga .

Ketika dia , dia telak menolak  bicara akalnya. Contohnya seorang muslimat 🙎 sedang berusaha untuk berubah namun sering diuji lalu dia  dah .
Sedangkan sepatutnya dia bersabar dan redha.

Ketika manusia sedang  dia tidak dapat berfikir dengan rasional 💯% Pernah tak bila kita sedang , semua benda yang dibuat rasa tidak kena? Macam semua salah. 😤😤

Begitu juga ketika . Terasa kenapa kehidupan ini sungguh teruk Kita mula mempersoalkan segala-galanya kecuali .

Ketika kita  atau  (berputus asa), kita patut bertanya pada diri sendiri. Tenangkah hatiku apabila aku marah/futur?

Jika  ialah jawapannya maka berusahalah untuk menenangkan hati iaitu. melatih diri menjadi seorang yang penyabar. Pernah lihat manusia yang penyabar? Wajah mereka menenangkan. 

No comments:

Post a Comment